06-07-2010 - Uruguay beslist niet onderschatten

RODEN – Speciaal voor de Krant geeft voetbaltrainer Paul Raveneau elke week zijn visie op het WK-voetbal. Het is zaak om stap voor stap te denken. Iedereen heeft het al over de finale, maar eerst wacht Uruguay. En die ploeg mogen we simpelweg niet onderschatten, zegt de trainer van FC Groningen A1.

Raveneau schrok van de tegengoal van Oranje. Ik heb de beelden eens goed teruggezien en zag dat Ooijer tien meter achter de andere verdedigers stond. Dat kan natuurlijk niet. Robinho profiteerde daar heel slim van. Ik moet zeggen dat Ooijer zich daarna knap herstelde. Nederland creëerde tot de 1-1 helemaal niets, dat verbaasde me wel. Na de gelijkmaker kantelde de wedstrijd. De 2-1 was een fraai ingestudeerde hoekschop. Al met al denk ik dat we over negentig minuten verdiend gewonnen hebben, meent de inwoner van Roden, die met name Van Bommel en Kuyt looft. Van Bommel lijkt de leider. Hij maakt zich volledig ondergeschikt aan het teambelang. Dirk Kuyt zou bij elk land spelen. Het is allemaal niet even elegant, maar het is zó belangrijk wat hij allemaal doet. Je merkt sowieso dat iedereen een stapje extra wil doen. Men gunt elkaar het succes ook. Dat zag je ook aan de wisselspelers na het laatste fluitsignaal. Bondscoach Van Marwijk laat zich niet van de wijs brengen. Hij houdt vast aan zijn visie en treedt niet op de voorgrond. Bovendien is deze selectie bijzonder ervaren. Ze zijn verder dan vier- en twee jaar geleden, dat zie je aan alles.

Raveneau zou De Zeeuw en Boulahrouz inzetten als vervangers van de geschorsten, Van der Wiel en De Jong. Dan laat je het systeem namelijk intact. Waarom zou je nu veranderen? De Zeeuw neigt het meest naar De Jong en Boulahrouz is eigenlijk het enige alternatief voor Van der Wiel. Nee, we moeten Uruguay beslist niet onderschatten. Ze staan niet voor niets in de halve finale. Ze kunnen goed verdedigen, zijn hard als het moet en verdedigen erg compact. Bovendien kijken ze niet op een gele kaart meer of minder. Uruguay heeft in Diego Forlan bovendien iemand die uit het niets iets kan forceren. Nee, ik verwacht zeker geen spectaculaire wedstrijd. Het zal weer zakelijk worden, en ook daar kan ik als trainer erg van genieten. Van de concentratie, van de discipline en van de saamhorigheid.

Volgens Raveneau maakt het niet heel veel uit wie eventueel de tegenstander zou kunnen worden in de finale. Iedereen kan van iedereen winnen. Bij een finale is alles anders, er komt zoveel bij kijken. Duitsland heeft natuurlijk een geweldige indruk gemaakt tegen Argentinië, al is hun defensie nog steeds niet echt getest. Spanje? Ik vind dat ze nog steeds een echte spits missen. Iemand die er staat. De coach zou toch moeten overwegen om Llorente op te stellen, ten koste van Torres. We zien het wel, eerst Uruguay. Ik kijk voorlopig niet verder.

De krant

» Download hier de krant van deze week

Plaats uw advertentie al vanaf 1 Euroo'tje!
» Euroo'tje plaatsen

Advertenties