29-06-2010 - Argentiniƫ blijft kwetsbaar

RODEN – Paul Raveneau was de afgelopen week in Spanje, waar een jeugdteam van FC Groningen een toernooi speelde. Toch miste hij weinig van het WK. Belangrijkste conclusies van Raveneau: de favorieten zijn nog aan boord en Argentinië blijft kwetsbaar.
Ik ben voor het gebruik van elektronische hulpmiddelen, en dan vooral als er gewerkt wordt via het tennismodel. Coaches mogen twee momenten terugzien. Wordt naar aanleiding van de beelden een beslissing herroepen, dan blijven de twee momenten staan. Zit een coach er naast, heeft hij vervolgens nog maar één moment. Met de huidige belangen in het voetbal moet dit gewoon, al moet het spel zeker niet voortdurend stilliggen. Vandaar dit model, zegt Raveneau. De trainer geniet nog steeds van Duitsland. Ze bewegen bijzonder goed zonder bal en spelen proactief. Bovendien scoren ze gemakkelijk, al geven ze ook wel weer wat weg. Dat geldt in mijn beleving ook voor Argentinie. Die zijn aanvallend erg sterk, Messi vind ik geweldig, maar ook zij zijn kwetsbaar. Mexico bewees het in de eerste twintig minuten. Brazilië daarentegen geeft vrijwel niets weg. Ze spelen gewoon met de tegenstanders. Het is een heel complete ploeg. Nederland zal daar een lastige kluif aan krijgen, al ligt de titel voor het grijpen als ‘we’ kunnen winnen. Verder verheug ik me op het duel Maicon – Robben. Maicon valt op door zijn aanvallende manier van spelen. En backs die aanvallen zijn verdedigend vaak kwetsbaar. Dat kan echt heel leuk worden.
Raveneau is verder onder de indruk van Lusi Squares. Hij maakt het weer waar. Het is niet verrassend dat hij het zo goed doet, meer een bevestiging. Verder werkt hij hard voor het team. Ik vind het zo onderhand echt een grote speler. Uruguay heeft met Suarez en Forlan echt twee heel gevaarlijke aanvallers. Toch wel een verrassend wat mij betreft.
Raveneau stelt verder dat Spanje een echte spits mist en kan genieten van de bijzonder opportunistische speelwijze van Chili. Nederland speelde tegen Slowakije weer zakelijk, en we hebben weer niet veel weggegeven. Het was niet spannend, ik zat relaxed voor de buis. We zitten nu in het toernooi. Vrijdag krijgen we vuurwerk, ongeacht of het nou Brazilië of Chili wordt.