29-06-2010 - Voor de buis

Kim van Dijk (K) (de Streekkrant) en Vincent Muskee (V) (de Krant) denken verstand van voetbal te hebben. Kim speelt zelf bij VVSV’09, Vincent is assistent trainerbij Oranje Nassau Groningen. Beiden zaten maandagmiddag bij Nederland - Slowakije voor de buis.
Eerste Helft
K: Het volkslied, Robben zingt uit volle borst. Dat geeft hoop.
V: Vind je, ik vind de volksliederen maar onzin.
K: De eerste minuten zijn voor Slowakije. Slordige passes van Nederland.
V: Zoals gebruikelijk bijzonder traag spel. Ik snap er niets van. Als ik die Duitsers zie lopen. Wát een verschil zeg.
K: Gespannen koppies van de Nederlanders.
V: Dergelijke gelouterde spelers mogen niet gespannen zijn. Ze spelen met de handrem op.
K: Een goede pass op Robben, Van Persie draait geweldig weg en het doel is vrij voor Robben. Wat een fantastische goal. Iedereen knuffelt hem en is blij. Terecht.
V: Inderdaad, een prachtige goal. Vooral de loopactie van Van Persie. Toch is Robben volgens mij nog niet fit. Hij trekt nog wat met z’n been. Het schot was niet eens hard. Zonder Robben maken we geen enkele kans tegen een groot land.
K: De commentator is irritant positief. Hij doet net of we het kampioenschap al binnen hebben.
V: Alles beter dan Evert ten Napel!
K: Wanneer haalt Nederland ons uit deze enorme spanning? Het is echt tijd voor rust.
Tweede Helft
K: Een evenaring van de eerste helft. Exact een zelfde begin.
V: Ik begrijp het niet, we spelen alsof we de buit al binnen hebben. Die Slowaken zijn rijp voor de sloop.
K: Weer slechte passes van Van der Wiel en Van Bronckhorst.
V: Met name Van der Wiel speelt als een krant. Je moet er toch niet aan denken dat hij tegen echte toppers moet spelen?
K: Joris Mathijsen daarentegen houdt vaak de gevaarlijke inzet van Vittek tegen
V: Mathijsen is met Van Bommel het hart van het elftal. Joris is een echte. Hij staat er gewoon. In Joris heb ik alle vertrouwen, in zijn collega verdedigers beduidend minder.
K: Uitstekende redding van Maarten Stekelenburg op de inzet van Stoch. En ook nog een uitstekende redding op de inzet van Vittek
V: Stekelenburg is geweldig. Hij heeft dit toernooi alleen wat verkeerde passes gegeven, voor de rest is hij top.
K: De spanning is niet meer te houden. Waarom scoren ze nu niet?
V: Omdat ze niet doordrukken. Ze spelen erg angstig, vind ik. Ze loeren op een counter. We zijn echt net Duitsers. Niet iets om trots op te zijn.
K: Fantastisch die voorzet van Kuyt op Sneijder. Sociaal en perfect op maat. Eindelijk zekerheid. Drie minuten blessuretijd. Dat moet Nederland kunnen overleven.
V: Een pak van m’n hart. Ik zweet me kapot, en dat komt niet alleen door de temperatuur.
K: Wat? Een penalty?! Onterecht.
V: Hij zoekt de armen van Stekelenburg. Geen strafschop, wel slim.
K: Gelukkig, gewonnen. Maar ‘ t was niet veel.
V: Het was heel pover. Ver onder de maat. Het moet vrijdag beter, anders liggen we er echt uit. Dit houdt je niet vol.