29-06-2010 - WK Dagboek

Maandag 21 juni
Brazilië wervelt langs Ivoorkust en de Afrikanen zetten het in de slotfase meteen op een schoppen. Arme, arme Piet de Visser. De man die nu al twee weken verward lijkt en de meest gruwelijke dingen zegt, blijft echter geloven in de Afrikaanse voetballers. Ik niet. Het is niks – behalve fysiek dan- en het wordt niks. Te ongedisciplineerd en bij het minste of geringste volledig uit evenwicht. Daar kan geen enkele Europese coach iets mee. Ik snap nu ook waarom Guus Hiddink in extremis afzag van een Ivoriaans avontuur. Op de buis beelden uit 1986, Nederland wint van Spanje. Het overstapje was van Willy van der Kerkhof, het droge schot van Gullit. Op de tribune klonken destijds geen vuvuzela’s, wel een ander lied. Ik wil het u niet onthouden, er ging een wereld voor me open. ‘Piet Hein! Piet Hein! Piet Hein zijn naam is klein, zijn daden bennen groot, zijn daden bennen groot. Hij heeft gewonnen de zilveren vloot. Die heeft gewonnen, gewonnen, de Zilvervloot (bis). Prachtig!
Dinsdag 22 juni
Griekenland, Nigeria, Frankrijk en Zuid Afrika liggen er uit. Bijltjesdag in Afrika. De vuvuzela’s huilen. Frankrijk was uiteraard het lachertje van het toernooi. Eerst vergrepen een aantal spelers onder aanvoering van Ribéry zich aan een minderjarig meisje, vervolgens maakte Anelka de coach uit voor rotte vis en weigerden de bijzonder hautaine Fransen zelfs te trainen én gingen de fitnesstrainer en de aanvoerder ook nog even met elkaar op de vuist. Zelfs de Franse minister van sport moest er aan te pas komen. Ook zij kon een nederlaag tegen Zuid Afrika niet afwenden, Gourcuff krijgt ook nog eens rood. Een groot drama, die Fransen. In Roden wordt een mini-WK gespeeld. Het college is aan het ‘gatenschieten’ voor Intersport. Van de dertig schoten zijn er twee raak. En er werd niet geschoten met de Jabulani.
Woensdag 23 juni
Oranje is een middag naar Robbeneiland geweest. Beelden lieten de spelers van Nederland zien met vrijwel allemaal de telefoon in de hand. Zo maakten de heren – die amper trainen- wat opnames voor het nageslacht. Begrijpelijk. Er wordt vandaag vooral stilgestaan bij de opstelling van Oranje. Moet je de jongens die al ene gele kaart hebben wel of niet opstellen? Dat is de vraag die heel Nederland bezighoudt. Ik zou het zeker wel doen, een eenvoudigere manier om van Nigel de Jong af te komen in de achtste finale is er namelijk niet. Bij VI Oranje is Lex Schoenmaker te gast. Gedurende een uur spreekt hij ongeveer drie zinnen uit. Dick Advocaat- zo laat slijmjurk Van Gelder weten- heeft tijdens een safari geen wilde beesten gezien. Wel werd ie gestoken door een mug. En dat is voor Jack reden om onbedaarlijk hard te lachen. U merkt het al, weinig nieuws vandaag. Oh ja, Duitsland wint met 1-0 van Ghana. Duitsland is geen schim meer van de ploeg die Australie oprolde. Wel leuk zijn twee ‘Nederlandse’ treffers, die van Pantelic en die van Holman. En maar klagen over onze Mickey Mouse competitie.
Donderdag
Robben is back in business. En zonder hem maken we werkelijk geen schijn van kans op de titel. Robben is minstens zo goed als Messi, en nog sneller ook. Opvallend is het vertrouwen dat Johan Derksen in Oranje heeft. Hij vindt alles beslissingen van Van Marwijk goed en denkt echt dat Oranje met de titel aan de haal gaat. Van der Gijp denkt daar anders over – Spanje- en wat Van Gelder denkt weten we niet. Die heeft geen mening. Althans, hij geeft ‘m niet. Voor Oranje zagen we Italië afgaan tegen Slowakije. Terecht, want de Italianen bakten er niets van, al verdiende de goal van invaller Quagliarella het predicaat ‘fraai’. In hartje Roden begint het WK ook te leven. Tijdens Nederland – Kameroen was het gezellig druk bij de horeca, niet in de laatste plaats door de aanwezigheid van een handjevol Duitsers en Belgen, die dit weekend naar de TT gaan.
Vrijdag
Een slechte WK-dag, want zoonlief wordt vijf jaar. Dat betekent weinig WK en veel Cars – met name Bliksem McQueen- en Thomas. Die Thomas komt zo onderhand de neus uit trouwens, en dan met name de filmpjes. Treintjesgek Erik de Zwart spreekt de suffe filmpjes in en het is werkelijk slaapverwekkend. Net als het WK eigenlijk. Treintje ontspoort, treintje wordt vies en treintje huilt. En die slappe De Zwart maar praten. De dag begint dan ook dramatisch als zoonlief liefst zeven nieuwe dvd’s van Thomas krijgt. Hij gaat meteen kijken. Pas laat op de avond even tijd voor de wedstrijden. Ik zie op de bank – tussen de treinen en de Cars- nog net een flits van Spanje. Flitsend is het niet. Het hele WK flitst eigenlijk niet.
Zaterdag
Nu begint het pas, denk ik bij het opstaan. Door de voortdurende vertoning van suffe Thomas-filmpjes kijk ik VI Oranje via de laptop. Het blijft leuk. Luis Suarez is even het mannetje door in het duel tegen de armetierige Koreanen twee keer raak te schieten. ’s Avonds verliest Amerika van Ghana. Asamoah Gyan is de grote man, Amerika rent, vliegt en draaft alleen in de tweede helft. Te weinig, zien ook de heren Jagger en Clinton, die van Lewinsky. Blatter ziet alle duels. Per helikopter wordt ie van het ene banket naar het andere gevlogen. Bofkont.
Zondag
Engeland en Mexico kunnen naar huis. Het WK is echt begonnen, met twee aardige duels. Duitsland werd in het zadel geholpen door het gebrek aan elektronische hulpmiddelen. Hoewel de Engelse kranen er anders over denken, was het niet toekennen van de goal beslist niet de schuld van de arbiters. De grensrechter van dienst lette op buitenspel en kon nooit en te nimmer op tijd op de achterlijn zijn. ’s Avonds bij Argentinië – Mexico stond de grens wel te slapen; dramatisch natuurlijk. Via Teletekst – de Thomas filmpjes zijn inmiddels bekeken- zien we dat we het morgen moeten doen zonder Rafael van der vaart. Mwah, ik lig er niet echt wakker van. Elia er in en meteen ben je van het gebrek aan diepgang af. Elk nadeel hep z’n voordeel. We kunnen met ene gerust hart slapen.