22-06-2010 - WK dagboek week 25

Maandag 14 juni
D-Day. Nederland begint aan het WK. Stroperig, tempoloos en mat, en tóch gewoon met het niet eens zo heel zwakke Denemarken winnen. Het kan minder. Corrie, interieurverzorgster, uit Nieuw Roden heeft het niet zo met het WK-voetbal. Integendeel. Zij doet tegen 14.00 uur boodschappen bij de Aldi in Roden. ‘’Ik was helemaal alleen in de winkel, heerlijk’’, zegt ze. Daarna reed ze paard.

Ach, voor voetbal blijf ik echt niet thuis. Ze is waarschijnlijk een van de weinigen, want nu ook Nederland begonnen is aan het WK, is de gekte toegenomen. Johan Derksen ergert zich aan Kuyt, ik aan Van der Vaart, die zonder enige zelfreflectie het spel van Oranje analyseert. Raf had in de eerste helft een paar leuke acties, vond ie zelf. Ik heb ze niet ontdekt.

Dinsdag
Tot m’n niet geringe verbazing blijkt dat de heren Sneijder en Van der Wiel hun eigen kapper mee hebben genomen naar Zuid Afrika. En het betreft uiteraard niet zomaar een knippertje, nee, het gaat om de bekende Andy Uffels. Andy is ook geen kapper, maar catwalk hairstylist. In geval Van der Wiel zou ik me voor kunnen stellen dat hij wat extra potjes geld mee zou nemen naar Afrika, maar Sneijder? Wat moet een catwalk hairstylist met zijn melkbussen hondenhaar? Overigens is het fenomeen ‘eigen kappertje meenemen niet nieuw. Naar verluidt deed Ronald Koeman – met ook al zo’n geweldige bos haar- dat in 1988 ook al. Het betrof – ook al naar verluidt- toen echter een kapster. En dat maakt het allemaal ietsje begrijpelijker, wetende dat Ronald al hele z’n leven tegen de irritant dominante Bartina aankijkt. Oh ja, Maicon van Brazilië maakt tegen Noord Korea de tot nu toe mooiste goal van het WK. En het was ‘een bewussie.

Woensdag
Opnieuw nieuws vanuit het kamp Sneijder. De kleine middenvelder gaat namelijk trouwen. Op zich was dat al langer bekend. Wesley neemt echter de achternaam van zijn vrouw aan, en heet na het huwelijk ineens Wesley Sneijder Cabau. Krijg je toch al snel weer dat ze hem Cabautertje gaan noemen, grapt Johan Derksen ’s avonds in VI Oranje. Wesley Sneijder leeft op een andere planeet, zoveel is wel duidelijk. Hij en Yo willen de nieuwe David en Victoria Beckham worden, en dat lukt ze aardig. Detail over het huwelijk: mensen worden een dag voor de trouwerij verwacht, worden gekapt en geschoren en krijgen terplekke kleding aangemeten. Je moet er maar opkomen. Carin Omlo uit Groningen- Reitdiep- is één van de eerste weekwinnaars van de WK-pool van de Krant. Haar man Ivo ook. Haha, grappig dat ik ook iets gewonnen heb, want ik heb er volgens mijn man niet al teveel verstand van. Hij uiteraard wel, vind ie zelf. Hij is overigens wel regiocoach bij de KNVB geweest en heeft ook de jeugd van de VV Roden nog getraind. Hij zit dus wel echt in de voetballerij, zegt Carin, die overigens een gezelschapspel won. Voor dat spel zal man Ivo de komende weken echter beslist geen tijd hebben. Spanje verliest van Zwitserland. Zouden ‘we’ het dan toch niet zo slecht gedaan hebben tegen de Denen?

Donderdag
Uit ergernis eens niet naar VI Oranje gekeken. Dat had alles te maken met de aanwezigheid van Ali B. zelden een grotere flapdrol gezien. Zo druk, zo gemaakt nadrukkelijk aanwezig, zo weinig toegevoegde waarde. Ik verwacht dan ook niet dat deze B. nog terugkeert in het programma. Verder was het de dag van het afscheid van Frankrijk en de show van Lionel Messi en invaller Aguero. Rasvoetballers. Misschien pieken ze te vroeg, met dat fenomeen zijn we in Nederland ook bekend. Vanuit Kamp Holland weinig nieuws. Gio gaat even door de enkel, maar staat later gewoon weer op. Robben traint nog steeds apart, Michel Vorm is terug na even bij zijn vrouw en baby te zijn geweest. Wesley is boos vanwege berichten over hem en Yo. Yo zou een hondje gekocht hebben, maar volgens Wes klopt dat niet. Bert Maalderink komt vandaag niet in actie, en Erik van Muiswinkel blijkt tien keer zo leuk als Ali B. En zo komt er weer een eind aan een dag die eigenlijk niets nieuws bood. De cd van Ali ligt inmiddels in de prullenbak.

Vrijdag
Het was een historische dag, want ik denk dat we de meest trieste WK-wedstrijd ooit hebben mogen aanschouwen: Engeland – Algerije. Algerije kan niet beter en wat er met Engeland aan de hand is? Neem onze grote vriend Wayne. Die bakte er helemaal niets van. Liet ballen van de voet springen, schakelde niet om, oogde traag en ongeïnspireerd. Is Frank Lampard die middenverder die zo vaak scoort bij Chelsea? En Steven Gerrard, dat is toch die man met die fijne trap? Vrijdag is ook de dag dat Duitsland met 1-0 verliest van Servië. En toch spelen onze vrienden weer goed. Te goed.

Zaterdag
Nederland wint met 1-0 van Japan. Fokko Kramer, zeg maar de Evert Santegoeds van de stad Groningen, zou zeggen dat ‘zijn penis er niet van door de pantalon denderde’. Ik kan Fokko in dit geval geen ongelijk geven. Nederland wint wel, maar moeten we juichen? Eens te meer blijkt dat Van der Vaart en Sneijder en Van Persie lastig samengaat. Het klontert allemaal wat samen in het centrum en zelfs een simpele ploeg als Japan blijft dan simpel overeind. Het moet anders, Bert! Hugo Borst wist na afloop zeker dat onze Wes na zijn geluksgoal ‘Yolanthe, Yolanthe’ riep. Ik kan dat er echter niet van maken, zelfs niet na de buitengewoon irritante superslomo’s. ’s Avonds blijkt Dennis Rommedahl de beste man van het veld tijdens Kameroen – Denemarken. En als Rennis Dommedahl, aldus luidt zijn bijnaam, uit kan blinken, is het triest gesteld met dit WK.

Zondag
Eindelijk wat vuur, als Ivoorkust het tegen Brazilië in de slotfase op een schoppen zet. Twent Tiote breekt bijkans het been van Elano en ook de andere Ivorianen kunnen er wat van. Opvallend is dan ook dat Kaka, de meest vrome en cleane speler van dit WK, met rood van het veld moet. Piet de Visser is weer eens te gast bij de NOS, en weer kraamt hij er alleen maar onzin uit. Hij dweept met de Afrikaanse teams die er in werkelijkheid helemaal niets van kunnen. Maar Piet houdt gewoon vol. Ivo Niehe zit bij Derksen aan tafel en blijkt ineens best een mening te hebben. NOS Sportzomer doet het met de heren Beenhakker en Advocaat. Leuke gasten, de heer Van Gelder kan ze echter niet verleiden tot uitspraken die er toe doen. Sportzomer is een zoetsappig programma met gasten die elkaar slechts in de kont kruipen. En van beelden van de heren Jans en Verbeek die een leeuw van dichtbij bekijken, word ik ook niet warm. En ze zitten er allemaal op kosten van de gemeenschap, zegt vriend Derksen nog even in RTL Boulevard. Tijd om te gaan slapen.

De krant

» Download hier de krant van deze week

Plaats uw advertentie al vanaf 1 Euroo'tje!
» Euroo'tje plaatsen

Advertenties