22-06-2010 - De kritiek op Nederland is onterecht

RODEN – Paul Raveneau is de analyticus van de Krant tijdens het WK-voetbal. De trainer is het bepaald niet eens met de kritiek die het Nederlands elftal te verduren krijgt. Onterecht, zegt Raveneau. We zouden juist trots moeten zijn.
Nederland speelde inderdaad niet hoogstaand, maar wél gecontroleerd. De veldbezetting was in orde en er werden vrijwel geen kansen weggegeven. Bovendien hebben we nog geen doelpunt tegen. Het is verder rustig rond het team, er wordt geïndividualiseerd en ook de rol van Robben wordt volledig geaccepteerd.
Bovendien is Nederland een van de weinige landen die door te wisselen beter kan worden, of daadwerkelijk iets aan de speelstijl kan veranderen. Ik denk dat de Italianen, Spanjaarden, Engelsen en Fransen jaloers op ons zijn, zegt de trainer, die vrijwel alle wedstrijden van het WK heeft gezien. Raveneau hoopt dat Nederland ook donderdag met het basisteam zal aantreden. Mijn advies is om gewoon door te gaan. Dus ook niet kijken naar wie al een gele kaart heeft. De spelers krijgen rust genoeg en als je goed in je vel zit en je vol vertrouwen bent, voel je je ook niet vermoeid. Arjen Robben. Zijn naam werd al genoemd. De flankflitser lijkt klaar om te spelen. Maar waar? Eigenlijk denk ik dat hij aan de linkerkant komt te spelen. Dat zal dan inderdaad ten koste gaan van Van der Vaart. In principe speelt Robben liever vanaf rechts, maar ik denk dat hij zich – ook door de situatie- schikt in zijn rol. Op het EK van 2008 speelde hij overigens ook vanaf links, en dat deed hij prima.
Raveneau wordt tijdens het WK bevestigd in de mening die hij voor het toernooi al had. De Engelsen stellen vreselijk teleur. Neem een Lampard. Bij Chelsea speelt hij in een wat ondergeschikte rol, nu is hij ineens de man. Of Gerrard. Ik denk dat het nogal verschilt of je onder Torres speelt, of onder Heskey. Bovendien is Capello een defensief ingestelde trainer. En dat past natuurlijk helemaal niet bij de Engelse cultuur. Italië? Schrikbarend natuurlijk. Ik kreeg gewoon sympathie voor de Niew-Zeelanders. Ik mis bij Italië ook de mooie jongens. De jongens met haarbandjes en matjes. Ik mis persoonlijkheden. En de Afrikanen? Tsja, het is en blijft onsamenhangend, tactisch en technisch matig. Fysiek zijn ze wel sterk, maar bij het minste of geringste gaan ze gekke dingen doen. Kijk maar naar Ivoorkust in de slotfase tegen Brazilië. Ongelooflijk. Verder vind ik dat er veel te snel gefloten wordt. Bij elk duwtje ligt het spel stil. Ook worden er veel te snel kaarten gegeven. De bal? Het blijft een probleem. Er zijn geloof ik al dertig wedstrijden gespeeld, en in al die wedstrijden is alleen een steekpassje van Kaka aangekomen. Dat moet met de bal te maken hebben. Voor mij zijn Argentinië, Brazilië, Duitsland en de Hollanders de sterkste teams tot zover. En ‘wij’ hebben nog lang niet alles laten zien. Het gaat nog een mooi toernooi worden.